Svar: Vegetarisk kost til baby
22. juni 2020
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Det er rigtig dejligt at høre, at det går så godt med skemaden, og det lyder helt alderssvarende med 2 måltider dagligt - grød og mos. Det er vigtigt, at du holder mængden af skemad på et niveau, som stadig levner plads til mælken. Det er således bedre, at du giver ham f.eks. ¾ dl. x 2 dagligt end 1.5 dl. x 1 dagligt. Hvis han spiser for store mængder skemad, vil han ikke have plads til så meget mælk i maven efterfølgende - og drikker han ikke nok i løbet af dagen, så vil han naturligt søge det om natten... :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på jeres drengs behov for næringsstoffer og derfor behov for en varieret kost. Det er derfor også rigtig godt, at I spiser en stor variation af grøntsager, og også spiser fisk og æg, ligesom I drikker mælk. Det vil være med til at sikre hans behov rigtig fint, og han kan normalt godt undvære kød.
Hvis du ikke selv spiser æg eller drikker sparsomt med mælk, så anbefales det, at du tager et dagligt tilskud af B12 vitamin under hele ammeperioden (og også under graviditeten). Hvis jeres dreng ikke får mælkeprodukter og æg, så bør han også have et dagligt tilskud af B12 vitamin, det kan gives i form af en knust børnevitamintablet, som indeholder 1 mikrogram B12. Hvis du er i tvivl om du og han mangler B12 vitamin (og hvis du feks ikke har taget ekstra B12 under graviditeten), så vil jeg anbefale dig, at du taler med jeres læge om at få målt en B12-vitamin-status. Den anbefalede dosis på 1 mikrogram B12 dagligt forudsætter, at du har haft et normalt niveau af B12 under graviditet og amning.
Hans behov for calcium skal dækkes via hans indtag af mælk, og det vil sige via modermælken og via den modermælkserstatning du giver ham. Da han både ammes og får flaske, så burde han ikke være i risiko for at udvikle calciummangel. Du bør også bruge modermælkserstatning i hans grød og mos.
D-vitamin sikres han via sine daglige d-dråber og derudover via fed fisk som laks, makrel og sild. Han får også d-vitamin via mælk, ost og æg.
Proteinbehovet dækkes ved at variere med æg, bønner/linser, hakkede nødder og på sigt grovere grød- og kornprodukter.
Det kan være nødvendigt at give ham et dagligt jerntilskud, men det afhænger af, hvor meget modermælkserstatning han tilbydes. Hvis han får 400 ml jernberiget modermælkserstatning dagligt (via flaske og via sin skemad) så får han jern den vej igennem. Hvis han hovedsageligt ammes og ikke får ret meget modermælkserstatning, så anbefales det, at I supplerer med jerndråber 8 mg. dagligt.
Hvis han tilbydes en knust børnevitamintablet dagligt, som indeholder både B12 (1 mikrogram), Jern (8 mg) og D-vitamin (10 mikrogram) så behøver han ikke få dråber ved siden af, altså hverken jerndråber eller d-vitamindråber.
Den største udfordring ved vegetariske kost er, at det kan have tendens til at have et lavt energiindhold og jeres dreng skal spise ret store mængder, for at få sit behov dækket. Det er derfor vigtigt, at I sikrer energitætheden i maden ved at bruge forskellige planteolier som f.eks. rapsolie og olivenolie - ligesom brug af mme som sagt anbefales.
I takt med at han bliver ældre, så vil du naturligt kunne variere hans kost mere og mere, så hans behov dækkes bedre. Når han bliver 6 måneder må han få stort set det meste:)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om Børn & Mad", vær opmærksom på at få fat i 3. udgave, 2. oplag 2019, da den blandt andet er opdateret med de nyeste retningslinjer fra sundhedsstyrelsen omkring vegetariske/vegansk kost.
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske