Svar: Vegetarisk kost til baby

22. juni 2020

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Det er rigtig dejligt at høre, at det går så godt med skemaden, og det lyder helt alderssvarende med 2 måltider dagligt - grød og mos. Det er vigtigt, at du holder mængden af skemad på et niveau, som stadig levner plads til mælken. Det er således bedre, at du giver ham f.eks. ¾ dl. x 2 dagligt end 1.5 dl. x 1 dagligt. Hvis han spiser for store mængder skemad, vil han ikke have plads til så meget mælk i maven efterfølgende - og drikker han ikke nok i løbet af dagen, så vil han naturligt søge det om natten... :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på jeres drengs behov for næringsstoffer og derfor behov for en varieret kost. Det er derfor også rigtig godt, at I spiser en stor variation af grøntsager, og også spiser fisk og æg, ligesom I drikker mælk. Det vil være med til at sikre hans behov rigtig fint, og han kan normalt godt undvære kød.

Hvis du ikke selv spiser æg eller drikker sparsomt med mælk, så anbefales det, at du tager et dagligt tilskud af B12 vitamin under hele ammeperioden (og også under graviditeten). Hvis jeres dreng ikke får mælkeprodukter og æg, så bør han også have et dagligt tilskud af B12 vitamin, det kan gives i form af en knust børnevitamintablet, som indeholder 1 mikrogram B12. Hvis du er i tvivl om du og han mangler B12 vitamin (og hvis du feks ikke har taget ekstra B12 under graviditeten), så vil jeg anbefale dig, at du taler med jeres læge om at få målt en B12-vitamin-status. Den anbefalede dosis på 1 mikrogram B12 dagligt forudsætter, at du har haft et normalt niveau af B12 under graviditet og amning.

Hans behov for calcium skal dækkes via hans indtag af mælk, og det vil sige via modermælken og via den modermælkserstatning du giver ham. Da han både ammes og får flaske, så burde han ...

Annonce

... ikke være i risiko for at udvikle calciummangel. Du bør også bruge modermælkserstatning i hans grød og mos.

D-vitamin sikres han via sine daglige d-dråber og derudover via fed fisk som laks, makrel og sild. Han får også d-vitamin via mælk, ost og æg.

Proteinbehovet dækkes ved at variere med æg, bønner/linser, hakkede nødder og på sigt grovere grød- og kornprodukter.

Det kan være nødvendigt at give ham et dagligt jerntilskud, men det afhænger af, hvor meget modermælkserstatning han tilbydes. Hvis han får 400 ml jernberiget modermælkserstatning dagligt (via flaske og via sin skemad) så får han jern den vej igennem. Hvis han hovedsageligt ammes og ikke får ret meget modermælkserstatning, så anbefales det, at I supplerer med jerndråber 8 mg. dagligt.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis han tilbydes en knust børnevitamintablet dagligt, som indeholder både B12 (1 mikrogram), Jern (8 mg) og D-vitamin (10 mikrogram) så behøver han ikke få dråber ved siden af, altså hverken jerndråber eller d-vitamindråber.

Den største udfordring ved vegetariske kost er, at det kan have tendens til at have et lavt energiindhold og jeres dreng skal spise ret store mængder, for at få sit behov dækket. Det er derfor vigtigt, at I sikrer energitætheden i maden ved at bruge forskellige planteolier som f.eks. rapsolie og olivenolie - ligesom brug af mme som sagt anbefales.

I takt med at han bliver ældre, så vil du naturligt kunne variere hans kost mere og mere, så hans behov dækkes bedre. Når han bliver 6 måneder må han få stort set det meste:)

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om Børn & Mad", vær opmærksom på at få fat i 3. udgave, 2. oplag 2019, da den blandt andet er opdateret med de nyeste retningslinjer fra sundhedsstyrelsen omkring vegetariske/vegansk kost.

Fortsat god appetit! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger